Road trip through the Southern of the South Island

9 juli 2015 - Zuidereiland, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 13 juni 2015

Spullen inpakken en in de auto ! We beginnen vandaag aan onze rondtrip door het zuiden. Onze eerste stop is Dunedin, na een reis van ongeveer 3,5 uur komen we aan.  Eerst zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek, die hebben we gauw gevonden want er zijn Motels zat. 'S avonds hebben we wat gegeten bij Speight's Ale house die hier naast de brouwerij zit, helaas zit die in het weekend dicht. Ons plan was om naar het casino te gaan maar je moet hier 20 zijn voordat je daar in mag, nog 2 dagen wachten dus...

De volgende dag rijden we naar een plek vlakbij Dunedin waar je pinguïns kunt zien, maar tevergeefs, het is winter en veel accomodaties zijn gesloten want de pinguïns hebben niet veel zin om zich te laten zien. Voor de rest is er in Dunedin niet veel te doen dus besluiten we om door te rijden naar Invercargill, we nemen de toeristische route en onderweg stoppen we bij een plek midden in een of ander regenwoud waar je na een korte wandeling bij watervallen komt, erg mooi !

Tegen 17.00 uur arriveren we in Invercargill en gaan we weer op zoek naar een motel en een restaurantje. We zien al dat in deze kleine stad ook niet veel te beleven is dus besluiten we om ook hier maar 1 nachtje te blijven.

Maandag 15 juni, Jarig ! Vandaag gaan we naar Bluff, het aller zuidelijkste stadje van Nieuw-Zeeland. We drinken koffie en genieten van het uitzicht. Daarna gaat onze reis verder naar Queenstown, de weg er naar toe is echt super mooi. Om de 50 kilometer ben je in een totaal andere omgeving, bergen, groene heuvels, lang gestrekte weilanden en we komen zelfs in een fikse sneeuwbui terecht, voor het eerst in mijn leven sneeuw op m'n verjaardag !  In de middag komen we aan in Queenstown, een echte backpackers stad, we boeken een hotel voor de laatste 3 nachten want het is hier super mooi en er is veel te doen. 'S avonds zijn we lekker uit eten geweest en hebben we geproost op m'n verjaardag.

Dinsdag, lekker uitgeslapen, tijd om iets avontuurlijks te boeken voor morgen, uiteindelijk word dat vanmiddag want er is nog plek voor ons. We rijden met een bus naar een helderblauw riviertje tussen de bergen voor een Jet boat ride, dat is een boot die met hoge snelheid tussen de bergen door vaart en wat gevaarlijke dingen doet, erg gaaf. Vervolgens gaan we weer met de bus de berg op waar we in een helikopter stappen en we een super mooie vlucht hebben over de bergen en over Queenstown, we landen op een andere berg waar we met een soort rodel karretjes een paar keer de berg af racen. Ijskoud en bevroren gaan we de berg weer af in de kabelbaan, wat een super leuke dag !

Woensdag, een rustig dagje want Job was niet helemaal fit, 's middags nog wat kleren geshopt en 's avonds lekker uit wezen eten. De volgende dag zijn we om 11:00 uitgecheckt en hebben we een ontbijtje in town gescoord, onze terugreis van 5 uur kon beginnen ! Na nog geen 2 uur onderweg te zijn geweest kwamen we tussen Cromwell en Omarama een bord tegen waarop stond dat sneeuwkettingen aangeraden werden, er was nog geen vlokje sneeuw te zien dus we zijn maar door gereden, na een half uur begon het te sneeuwen en na 3 kwartier begonnen mensen (die wel sneeuwkettingen omhadden !) om te keren, toen we na 5 minuten een ambulance tegen kwamen met gillende sirenes besloten we ook maar om te keren. Helaas moesten we dus een flink stuk terug rijden en daarna nog een heel stuk om rijden om thuis te komen, toen we weer bij het bord aankwamen waar op stond dat sneeuwkettingen aangeraden werden, stond er al op dat de weg was afgesloten. Gelukkig was de weg na 1,5 uur rijden weer sneeuwvrij en konden we een heel stuk doorrijden. In Timaru zijn we gestopt voor wat boodschappen en diner, bijna thuis, dachten we want toen we bijna in Ashburton area waren kwam de sneeuw ons weer tegemoet en hier sneeuwde het nog veel harder, het was inmiddels donker dus we zagen bijna niks en reden dan ook bijna tegen een boom aan die dwars over de weg lag. Om 22:00 waren we eindelijk thuis, drama.

Ondanks de lange terugweg hebben we een erg leuke trip gehad  !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Maatman:
    10 juli 2015
    Hallo Marissa en Job,

Heb jullie blog gevonden..
    Wat een weergaloze mooie foto's.
    Had er al veel over gezien en gelezen maar wat een prachtig land!!
    Fijn dat alles goed gaat en wens jullie samen nog een superfijne tijd toe in dat mooie land.

Hans Maatman.
  2. Hans Maatman:
    10 juli 2015
    Hallo Marissa en Job,

Heb jullie blog gevonden..
    Wat een weergaloze mooie foto's.
    Had er al veel over gezien en gelezen maar wat een prachtig land!!

Hans Maatman.
  3. Jan en Tonnie:
    12 juli 2015
    Hoi Marissa en Job,
    Wat leuk om jullie verhalen ui NZ te lezen. En wat een mooie foto's: prachtige omgeving!
    Groetjes Jan en Tonnie
  4. Harry en Marga:
    12 juli 2015
    Hoi Marissa en Job ,mooi geschreven jullie reisverslag .Ook heel fijn dat jullie genieten ,en dat wij het zo zijdelings, mee kunnen beleven.Lieve groet,